Van haar doneren tot spullen verkopen – Marktplaats onderzoekt hoe jongeren willen besparen en bijverdienen
AMSTERDAM, 22 april 2025 – Een jaar zonder financiële stress? Veel jongeren zouden daar ver voor gaan, blijkt uit onderzoek van Marktplaats. Zo zou 61% van de Nederlandse jongeren een jaar lang zonder social media kunnen en 55% zou hun haar afknippen en doneren in ruil voor financiële rust. Sommigen gaan nog een stap verder: 14% zou een jaar lang het contact met hun vrienden opgeven en 1 op de 3 jongeren zou zelfs hun huisdier een jaar kunnen missen, als dat betekent dat ze een jaar lang geen geldstress hebben.
Studieschulden, hoge inflatie en onzekere vooruitzichten op de woningmarkt: Nederlandse jongeren kampen steeds vaker met geldzorgen. Uit onderzoek* van Marktplaats blijkt dat 1 op de 3 jongeren (32%) zich zorgen maakt over zijn of haar financiële situatie. Ruim driekwart (76%) vindt dat hun generatie pech heeft gehad met de huidige economie. Marktplaats deed onderzoek naar de financiële beleving van jongeren om inzicht te krijgen in de druk die ze ervaren. Het onderzoek sluit aan bij het doel van het platform om meer jongeren te stimuleren spullen te verkopen die ze niet meer gebruiken – als makkelijke manier om wat extra geld te verdienen.
Besparen op luxe uitgaven
De helft van de jongeren (49%) is van mening dat hun generatie te veel geld uitgeeft aan luxe items, waardoor ze geen geld overhouden voor grotere aankopen. Veel jongeren proberen te besparen op hun uitgaven om de stijgende kosten op te vangen. Zo werd er het afgelopen jaar door 43 procent van de ondervraagde jongeren minder uitgegeven aan kleding. Ook op uitgaan (42%), ‘to go’ producten als koffie en broodjes (41%), uitstapjes zoals de bioscoop en festivals (38%) en elektronica en gadgets (32%) wordt bespaard.
Extra inkomsten
Veel jongeren willen naast besparen ook bijverdienen. Bijna een kwart (23%) is constant op zoek naar manieren om extra geld te verdienen. Een op de vijf jongeren (19%) verkoopt maandelijks spullen die ze niet meer nodig hebben. Vaak blijken deze ongebruikte spullen nog flink wat waard te zijn. Zo zegt 1 op de 5 (21%) dat ze voor meer dan €500 aan verkoopbare spullen in huis hebben. Een kwart (24%) schat dit tussen de €200 en €500, en 1 op de 3 (35%) tussen de €50 en €200. De spullen die jongeren het vaakst verkopen zijn:
- Kleding & accessoires (61%)
- Boeken, games of films (47%)
- Speelgoed (33%)
- Elektronica (31%)
- Hobbyartikelen (28%)
Maaike Veeling, woordvoerder Marktplaats: “Uit het onderzoek blijkt dat veel jongeren worstelen met geldzorgen. In een tijd waarin alles duurder wordt, willen we ook hen laten zien hoeveel potentieel er vaak al in huis ligt – soms is het een kwestie van goed om je heen kijken. Door spullen te verkopen die je toch niet meer gebruikt, kun je nét dat beetje financiële ruimte krijgen om te doen wat je echt belangrijk vindt, zoals dat festival of die kampeertrip. We zijn er trots op een platform te bieden dat dit simpel mogelijk maakt, en we geloven dat veel mensen verrast zullen zijn hoeveel ze kunnen bereiken met wat ze al hebben.”
‘Verkoop wat je hebt, krijg wat je wil’
Marktplaats lanceert de campagne ‘Verkoop wat je hebt, krijg wat je wil’ om meer Nederlanders te motiveren spullen die zij niet langer gebruiken door te verkopen om zo wat extra geld te verdienen. Het platform wil dat mensen – met name jongeren – de waarde van hun overtollige spullen beter inzien en benutten, om zo financiële ruimte te creëren voor het bereiken van hun doelen. Op de campagnepagina biedt Marktplaats inspiratie, handige tips en praktische adviezen om het meeste uit je spullen te halen en eenvoudig extra geld te verdienen.
*Onderzoek uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Marktplaats onder 1057 jongeren van 18 t/m 35 jaar in april 2025.