AutomotiveConsumenten

Imago en snelheid van een auto niet belangrijk voor zuinige Nederlander

By 1 juli 2013januari 30th, 2015No Comments

Betrouwbaarheid, vaste lasten en de prijs van de auto, dat zijn de belangrijkste factoren voor veel Nederlanders bij de aanschaf van een nieuwe of tweedehands auto. Daarnaast hebben zij vaker dan gemiddeld een auto ouder dan vijf jaar in bezit gehad. Daarmee zijn Nederlandse automobilisten aanmerkelijk zuiniger dan bijvoorbeeld Italianen en Duitsers. Italianen zijn vooral uit op het boosten van hun eigen imago, terwijl voor Duitsers de sportieve prestaties het belangrijkste criterium zijn bij het kopen van een nieuwe auto. Als het gaat om het kopen van een auto lopen de voorkeuren en overwegingen van Europese automobilisten sterk uiteen. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Redshift Research in opdracht van Marktplaats Auto’s en eBay, onder ruim 10.000 respondenten in tien landen.

Nederlandse noodzaakrijders gaan voor betrouwbaarheid en efficiëntie
Stereotypen blijken ook van toepassing op automobilisten en hun auto; zeven type autorijders zijn uit het onderzoek naar voren gekomen. Zo zijn Nederlanders echte ‘noodzaakrijders’ (24%) en ‘liefhebbers van betrouwbaarheid en efficiëntie’ (34%) als het gaat om de aanschaf van een nieuwe of tweedehands auto. Denemarken kent als enig ander Europees land een hoger percentage ‘betrouwbaarheid en efficiëntie-liefhebbers’ (37%). Kenmerkend voor deze stereotypen is dat automerk en design als bijzaak worden beschouwd bij het kopen van een nieuwe auto.

Meer oudere auto’s onder noodzaakrijders
Opel, Peugeot en Renault worden door de noodzaakrijders en de liefhebbers van betrouwbaarheid en efficiëntie het meest gereden. Daarnaast bezit deze groep vaker dan gemiddeld een auto ouder dan 5 jaar. “Wellicht schuilt er toch een zekere mate van reputatiebewustzijn in de nuchtere Nederlander want BMW, Mercedes en Volkswagen zijn de meest gezochte automerken op Marktplaats”, aldus Remco Armee, directeur Marktplaats Auto’s. Deze automerken zijn vooral populair onder de groep ‘imago-zoekers’.

Europese uitersten: Nederlanders versus Italianen Aan de andere kant van het Europese spectrum bevinden zich de Italianen: 23% van hen blijken echte ‘imago-zoekers’. Het merk en het design van de auto gelden als belangrijkste criteria bij het uitzoeken van een nieuw exemplaar. Bovendien laat deze groep vaker dan gemiddeld schade direct repareren en is de leeftijd van de auto over het algemeen jonger dan drie jaar.

Is een Italiaan geen imago-zoeker, dan is de kans groot dat hij of zij een ‘risiconemer’ is (21% van de ondervraagde Italianen). Ook 14% van de Fransen schaart zicht onder deze groep. Risiconemers zijn vooral laks bij het inparkeren; 78% geeft aan regelmatig een andere auto te raken bij het inparkeren. Maar hebben daarnaast ook vaker dan gemiddeld onder invloed van alcohol gereden (24%) en laten vaker dan gemiddeld hun auto niet repareren wanneer er schade is gereden.

In het land van snelwegen zonder snelheidslimiet is het niet vreemd dat Duitsland het hoogste aantal ‘performance-seekers’ heeft (19%). Voor hen is stabiliteit en kracht topprioriteit bij de aanschaf van een nieuwe auto. Een Audi of BMW is de absolute droomauto. Echter, in de praktijk zijn Volkswagen, Peugeot en Citroen de meest gereden merken onder de performance-seekers.

###

Over het onderzoek
Het International Cars Survey werd (in opdracht van eBay en Marktplaats) uitgevoerd door Redshift Research onder 10.054 respondenten in Nederland, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk, Argentinië, Australië, Canada en Colombia.

Over Marktplaats Auto’s
Met 1 miljoen unieke bezoekers per maand in de groep Auto’s is Marktplaats dé autosite met het hoogste bezoekersaantal van Nederland. Per dag worden zo’n 6.000 advertenties van zowel particulieren als autobedrijven in deze groep geplaatst. Marktplaats vult deze advertenties gratis aan met extra informatie over de auto’s. Samen met de online tips en checklist om de aan- of verkoop van een occasion nog eenvoudiger te maken, maakt dit Marktplaats dé plaats voor een succesvolle koop of verkoop van een betrouwbare occasion, met of zonder garantie. Marktplaats maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay en is gevestigd in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op www.marktplaats.nl.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Meer weten? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of neem eens een kijkje op Marktplaats Auto’s.

Fleishman-Hillard
Charlotte Burgers / Kitty van Muiswinkel
Tel: 020- 406 59 55 / 48
E-mail: charlotte.burgers@fleishman.com  / kitty.vanmuiswinkel@fleishman.com