Campagne inspireert Nederlanders om te kiezen voor tweedehands bij inrichting huis en tuin en om CO2 te besparen


Amsterdam, 14 april 2022 – Van vintage stoelen tot design lampen: veel meubels en accessoires verdienen een nieuw thuis. Met haar nieuwe voorjaarscampagne wil Marktplaats meer Nederlanders hier bewust van maken. Nu het lente is en mensen massaal (voorjaars)kriebels krijgen om hun huis en tuin aan te pakken, wil het handelsplatform Nederlanders inspireren om tweedehands meubels en accessoires een nieuw leven te geven. Tafels, lampen of tuinsets waar de een op uitgekeken is, kunnen voor een ander van grote waarde zijn. Deze waarde wordt nog extra onderstreept in een Digital Out of Home en social campagne die vandaag wordt gelanceerd. Hierin speelt Marktplaats met een knipoog in op massaconsumptie en de CO2 die Nederlandse consumenten kunnen besparen door te kiezen voor tweedehands.

De voorjaarscampagne is onderdeel van de vorig jaar gelanceerde merkpositionering ‘Elke deal een groot verschil’. Hiermee motiveert Marktplaats haar gebruikers door te laten zien hoe je met kleine stappen al een verschil kunt maken voor jezelf, anderen en de wereld om je heen. Het voorjaar staat voor veel Nederlandse huishoudens in het teken van het opknappen en (her)inrichten van huis en tuin. Tweedehands meubels en accessoires zijn vaak van hoge kwaliteit en daarom bij uitstek geschikt om huis en tuin mee in te richten. De lente en de aanloop naar Earth Day op vrijdag 22 april is voor Marktplaats hét moment om in te spelen op de groeiende bewustwording en toenemende interesse in duurzame en verantwoorde consumptie. En deze trend via het platform nog verder te stimuleren, dit keer op het gebied van Huis & Inrichting en Tuin & Terras.

Gregory Kukolj, CMO van Marktplaats: “Steeds meer Nederlanders zoeken naar een manier om duurzame en verantwoorde keuzes te maken. Deze campagne laat zien dat veel meubels en accessoires een nieuw thuis verdienen. Waar de een op uitgekeken is, kan voor de ander net het ontbrekende stuk in het interieur zijn. Het is fijn om te zien dat steeds meer Nederlanders zich bewust zijn van het verschil dat zij kunnen maken door te kiezen voor tweedehands: afgelopen jaar wisselden er al bijna 3,9 miljoen tweedehands meubels van eigenaar via ons platform. Wij kunnen dit alleen maar aanmoedigen en stimuleren. Deze campagne laat zien hoe Marktplaatsgebruikers bijdragen aan een wereld waarin mensen meer delen en minder verspillen.”

Earth Day aanbieding: kies tweedehands, bespaar CO2
Met een multi-channelactivatie (Digital Out-Of-Home advertising, TV, YouTube, social, owned media, PR (earned & influencer) en CRM) wil Marktplaats zoveel mogelijk Nederlanders bereiken. Belangrijk campagneonderdeel is de Digital Out-Of-Home (DOOH) en social advertising campagne die inspeelt op Earth Day, de dag waarop wordt stilgestaan bij de impact die onze consumptie heeft op de wereld. Met behulp van DOOH en op social media worden ‘aanbiedingen’ van meubels en accessoires op Marktplaats getoond, waarbij niet wordt aangegeven hoeveel geld bespaart kan worden maar hoeveel CO2 besparing de aankoop van de tweedehands bank of lamp oplevert. Zo wil Marktplaats mensen, met een knipoog, bewustmaken van massaconsumptie en de hoge kortingen waarmee zij door merken worden verleid om nieuwe spullen te kopen.

Kukolj: “Earth Day is de dag waarop iedereen zich wereldwijd extra inzet voor onze planeet en is voor ons een logisch moment om Nederlanders te laten zien dat ze door te handelen op Marktplaats ook kunnen besparen op CO2-uitstoot. Want als je meubels tweedehands koopt in plaats van nieuw, sla je het hele productieproces over en reduceer je verpakkingsmateriaal. Dat is mooi voor je interieur én voor de wereld.”

Lees meer
Marktplaats voorjaarscampagne: https://www.marktplaats.nl/m/huis-tuin/
Marktplaats Earth Day Digital Out-of-Home en social media campagne: https://www.marktplaats.nl/m/earth-day/

Credits

Marktplaats:
Grietje Suijkerbuijk, Marie Lootvoet, Eveline Eberhardt, Paola Reinders, Anna Bressers, Joeri Opdam,
Guyon Essed & Gregory Kukolj

Creatief Bureau:
Happiness Brussels in samenwerking met Higuita Amsterdam (The Good)

Productiemaatschappij:
CAKE Film & Photography

Regie:
Henk Loorbach

Media:
Mediacom

Digital media:
Maxlead

Copyright © 2024 Marktplaats B.V. Alle rechten voorbehouden.