Automotive

Vrouwelijke autokopers kritischer dan mannen

By 17 juni 2014januari 30th, 2015No Comments

Autobedrijven lijken er slim aan te doen om hun showroom een vrouwelijk tintje te geven. Uit onderzoek van MSI-ACI in opdracht van Marktplaats Auto’s onder 1192 autokopers blijkt dat vrouwen een belangrijke doelgroep zijn voor autobedrijven: 75 procent van de vrouwen geeft aan haar auto bij een autobedrijf aan te schaffen, terwijl dit aantal bij mannen zo’n 20 procent lager ligt. Vrouwen zijn bovendien een stuk prijsbewuster (+16%), hechten meer belang aan de verbruikskosten (+15%) en hebben hogere verwachtingen van het showroombezoek.

Terwijl driekwart van de mannen van te voren weet welk automerk hij wil aanschaffen, is de autozoektocht van vrouwen een stuk minder gericht. In het onderzoek gaf iets meer dan de helft (56%) van de vrouwen aan van te voren te weten welk automerk zij wil aanschaffen. Het showroombezoek is voor vrouwen de belangrijkste oriëntatieactiviteit (68%). Hierbij liggen de verwachtingen een stuk hoger dan van de mannelijke autozoekenden. Zo geeft bijna 75 procent van de vrouwen aan het erg belangrijk te vinden om een advies te krijgen op basis van haar wensen, tegenover 63 procent van de mannen. Daarnaast hechten vrouwen, in vergelijking met mannen, meer waarde aan het actief welkom heten bij binnenkomst, de vraag naar haar wensen en het aanbieden van een proefrit.

Helft bezoekt één showroom en koopt daar ook auto

Voor autobedrijven is de eerste indruk van groot belang; de helft van zowel de mannelijke als vrouwelijke autokopers geeft aan slechts één showroom te bezoeken en koopt daar ook daadwerkelijk de auto. Naast het showroombezoek, speelt het bezoeken van websites van autobedrijven en advertentiesites een belangrijke rol in het oriëntatieproces. Met 73% procent wordt Marktplaats door occasionkopers aangewezen als populairste advertentiesite.

Advertentiesites belangrijker dan showroom in oriëntatie naar occasion
Het onderzoek laat ook zien dat er duidelijke verschillen zijn in het oriëntatieproces van kopers van een nieuwe auto en een occasion. Kopers van nieuwe auto’s lijken bijvoorbeeld een stuk milieubewuster: ruim 80 procent van de respondenten geeft aan de energieklasse een belangrijk aspect van de auto te vinden. Onder de occasionkopers ligt dit percentage een stuk lager (57%). Daarnaast hechten kopers die een nieuwe auto willen aanschaffen meer waarde aan de kleur van de auto (70%). Voor consumenten die zoeken naar een nieuwe auto blijft de showroom nog het belangrijkste oriëntatiekanaal (74%). In het oriëntatieproces van occasionkopers spelen advertentiesites juist een belangrijke rol. 58% procent van de occasionkopers geeft aan dat het bezoeken van advertentiesites de belangrijkste actie is in de oriëntatie naar een gebruikte auto.

Over Marktplaats Auto’s als onderdeel van Marktplaats Zakelijk
Het team van Marktplaats Zakelijk adviseert het Nederlandse bedrijfsleven, van autobedrijven tot zorgverzekeraars, in het opzetten van de meest effectieve communicatieprogramma’s. Met de 1 miljoen unieke bezoekers per maand in de groep Auto’s is Marktplaats dé autosite met het hoogste bezoekersaantal van Nederland. Per dag worden er zo’n 7.000 advertenties van zowel particulieren als autobedrijven in deze groep geplaatst. Marktplaats voegt aan deze advertenties gratis extra informatie toe over de auto’s, samen met de online tips en checklist om de aan- of verkoop van een occasion nog eenvoudiger te maken, is Marktplaats de plaats voor een succesvolle koop of verkoop van een betrouwbare occasion, met of zonder garantie. Marktplaats maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay en is gevestigd in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op www.marktplaatszakelijk.nl.