Van Black Friday tot pakjesavond: nieuw blijft populair, maar tweedehands cadeaus ook in trek

Amsterdam, 2 december 2024 – In aanloop naar Sinterklaas werden de speelgoed categorieën op Marktplaats  ruim 126 miljoen keer bekeken*. Ook veel verkopers grepen de afgelopen periode aan om hun speelgoed een tweede leven te geven. Dit resulteerde in ruim 1,6 miljoen advertenties voor tweedehands speelgoed. Uit onderzoek van Marktplaats blijkt dat de meeste mensen voor tweedehands speelgoed kiezen omdat kinderen net zo blij zijn met tweedehands als met nieuw speelgoed (65%). Voor ouders is betaalbaarheid de tweede meest genoemde reden, terwijl grootouders duurzaamheid op plek twee zetten. Toch blijft nieuw speelgoed dit jaar de norm: 64% geeft nog altijd aan waarschijnlijk of zeker voor nieuw speelgoed te kiezen.

“De cijfers laten zien dat de goedheiligman en kerstman regelmatig kiezen voor tweedehands speelgoed – een positieve ontwikkeling,” zegt Maaike Veeling, woordvoerder van Marktplaats. “Maar tradities en gewoontes maken het nog lastig om tweedehands speelgoed de norm te maken tijdens de feestdagen. Daar wil Marktplaats de komende jaren verandering in brengen.”

Populairste Sinterklaascadeaus
In de top van meest gezochte Sinterklaascadeaus domineren tijdloze favorieten zoals Lego en Duplo, terwijl ook buitenspeelgoed – van steps en skelters tot speelhuisjes, veel wordt gezocht. Poppen en en speelgoedkeukentjes zijn wederom populaire keuzes, maar de groeiende interesse in Montessori- en open-einde speelgoed als de kleurrijke stapelstenen benadrukt de groeiende voorkeur voor educatief en creatief spel.

Top 10 populairste Sinterklaascadeaus in 2024 (in categorie speelgoed op basis van meest gezochte zoektermen):

  1. Lego
  2. Buitenspeelgoed
  3. Duplo
  4. Poppen en accessoires
  5. Playmobil
  6. Montessori & open einde speelgoed
  7. Babyspeelgoed
  8. Keukentjes
  9. Barbie
  10. Knex

Snelst stijgende zoekwoorden
De snelst stijgende zoekwoorden tonen een mix van populaire cadeaus. Lego Speed Champions en Lego Botanicals onderstrepen de blijvende aantrekkingskracht van Lego, terwijl Bluey, de razend populaire televisieserie uit Australië, veranderende trends weerspiegelt. De stijging in zoekopdrachten naar puzzels wijst op een groeiende interesse in creatieve ontspanning, terwijl open-einde items zoals magnetische tegels en Fagus houten speelgoed terrein winnen. Actief buitenspeelgoed zoals de Berg skelter, Scoot and Ride en het speelhuisje blijven favoriet.

Top 10 snelst stijgende zoekwoorden in 2024 (in categorie speelgoed):

  1. Lego Speed Champions
  2. Bluey
  3. Lego Botanicals
  4. Magnetische tegels
  5. Fagus
  6. Scoot and Ride
  7. Berg skelter 
  8. Speelhuisje
  9. Van Haasteren puzzel
  10. Hot Wheels 

Speelgoedbudget stijgt, terwijl kinderen het verschil niet zien
De belangrijkste reden waarom ouders en grootouders tijdens de feestdagen liever nieuw speelgoed geven dan tweedehands, is dat ze voldoende budget hebben (28,2%). En dat budget ligt dit jaar opnieuw hoger: ouders reserveren gemiddeld €83,15 per kind, terwijl grootouders gemiddeld €50,25 per kleinkind uitgeven. Dit terwijl volgens ondervraagde ouders en grootouders hun (klein)kinderen net zo blij zijn met tweedehands als met nieuw speelgoed (66,6%) en 43,7% het verschil tussen beide niet eens ziet. Slechts 10,2% denkt dat hun (klein)kinderen minder blij zouden zijn met tweedehands, en slechts 8,9% vreest een teleurstelling. “Veel volwassenen houden vast aan het idee dat nieuw speelgoed specialer is, maar kinderen zien dat niet zo,” zegt Maaike Veeling, woordvoerder van Marktplaats. “Ze spelen vaak juist graag met speelgoed van een ander kind. Tweedehands cadeaus zijn niet alleen beter voor de planeet, maar bieden kinderen net zoveel plezier. Het is tijd dat tweedehands net zo vanzelfsprekend wordt als nieuw.”

Van stoffige zolder naar plek onder de kerstboom
Uit onderzoek van Marktplaats blijkt dat 64,8% van de respondenten ongebruikt speelgoed weggeeft aan bekenden, 61% verkoopt het via platforms zoals Marktplaats, en 59,5% brengt het naar een kringloopwinkel of goed doel. “Marktplaats roept niet alleen op om vaker tweedehands te kopen, maar juist ook om te verkopen,” zegt Veeling. “Zonder verkoop is er immers geen aanbod. Er ligt nog te veel speelgoed te verstoffen op zolders en in kelders, spullen die voor anderen nog veel waarde kunnen hebben. Zinvol dus om te kijken of iets nog potentie heeft om deze december onder iemand anders’ boom te belanden.”

 

* PanelWizard stelde 1169 ouders en grootouders vragen over consumptiegedrag en tweedehands speelgoed in aanloop naar de feestdagen. Het gaat om ouders en grootouders in Nederland met (klein)kind(eren) van 0 tot en met 12 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd conform de richtlijnen van ISO 20252 (marktonderzoek). Onderzoeksperiode van 1 september tot en met 25 november 

Copyright © 2024 Marktplaats B.V. Alle rechten voorbehouden.