Bijna 42% kiest voor nieuw speelgoed uit gewoonte
Amsterdam, 13 november 2024 – Ondanks de groeiende aandacht voor hergebruik kiest maar een klein deel van de Nederlandse ouders en grootouders deze december voor tweedehands cadeaus. Veel kinderen zijn van nature juist aangetrokken tot speelgoed van andere kinderen, maar toch lijkt tweedehands nog vaak onnodig de tweede keuze. Uit onderzoek door Panelwizard, in opdracht van Marktplaats*, blijkt dat slechts 9,7% zeker van plan is om dit jaar tweedehands cadeaus te geven tijdens de feestdagen. Nog eens 26,5% overweegt dit wel te doen, maar de meerderheid – 63,8% – is van plan nieuwe cadeaus te kopen. Dit terwijl maar liefst 66,6% aangeeft dat hun (klein)kinderen net zo blij zijn met tweedehands speelgoed als met nieuw. Om de ogen te openen voor de waarde van tweedehands speelgoed lanceert Marktplaats vandaag een speciaal voorleesboek – dit keer met juist een belangrijke boodschap voor volwassenen. Het boek, ontwikkeld in samenwerking met Donnie Stories, is vanaf vandaag hier verkrijgbaar. Het maakt deel uit van een bredere campagne waarmee Marktplaats een duurzaam tegengeluid wil laten horen in de aanloop naar de feestdagen.
Tweedehands speelgoed nog geen logische keuze voor veel (groot)ouders
Meer dan de helft (56,1%) van de ouders en grootouders vindt tweedehands speelgoed een net zo goed cadeau als nieuw, en 43,7% zegt dat hun (klein)kinderen geen verschil zien tussen beide. Slechts 8,9% verwacht dat hun kinderen teleurgesteld zouden zijn met tweedehands speelgoed. Toch geeft 63,8% van de respondenten aan waarschijnlijk of zeker niet voor tweedehands te kiezen deze feestdagen. Grootouders zijn hierin het minst overtuigd. Traditionele gewoontes en praktische bezwaren blijken zwaarder te wegen dan hergebruik.
De belangrijkste redenen om nieuw speelgoed te kiezen zijn:
1. Budget: 28,2% heeft voldoende budget om nieuw te kopen
2. Garantie: 26,6% noemt het gebrek aan garantie of retourmogelijkheden
3. Hygiene: 25,5% heeft hygiënische overwegingen
4. Gewoonte: 22,2% denkt er simpelweg niet aan om tweedehands te kopen
5. Tijd: 22% vindt dat het te veel tijd kost om het juiste te vinden
Tweedehands cadeaus populairder als sociale norm zou veranderen
Sociale druk lijkt een grote barrière voor veel ouders en grootouders. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 1 op de 4 (26,6%) zich ongemakkelijk voelt bij het geven van tweedehands speelgoed, terwijl 1 op de 5 (20,1%) bang is voor het oordeel van vrienden of familie. Daarnaast speelt gewoonte een grote rol: 41,8% koopt nieuw speelgoed omdat ze het altijd zo doen, zelfs als tweedehands een prima optie is. Opvallend is dat 37% van de ouders aangeeft meer moeite te hebben met het geven van tweedehands speelgoed aan hun kinderen, dan met het ontvangen ervan. Volgens Marktplaats laat dit zien hoe belangrijk het is om tweedehands cadeaus te normaliseren. Het onderzoek toont namelijk aan dat 56,7% van de ouders tweedehands cadeaus zou overwegen als dit de sociale norm zou worden tijdens de feestdagen.
Voorleesboek moet ouders inspireren: tweedehands speelgoed is net zo leuk
Om de maatschappelijke drempels te doorbreken lanceert Marktplaats een uniek voorleesboek, geschreven door Lisa Maschhaupt, bekend van de populaire Donnie-boekenreeks. In het boek staat Billy centraal, die een eigen marktkraam start zodat zij en haar vriendjes allemaal krijgen wat hun hartje begeert – zonder iets nieuws te kopen. “Dit boekje biedt een speelse manier om een belangrijke boodschap over te brengen aan de voorlezer,” zegt Florence Schmit, General Manager van Marktplaats. “Boeken brengen verhalen tot leven en zijn een krachtig middel om mensen te inspireren. We kunnen niet doorgaan met consumeren zoals we nu doen. Met dit voorleesboek willen we ouders en grootouders laten zien dat tweedehands cadeaus net zo leuk zijn als nieuwe. Kinderen snappen dat al – ze vinden het vaak zelfs nóg leuker als het speelgoed van een ander is geweest. Het is tijd dat wij, als volwassenen, dat ook inzien. Met deze campagne willen we niet alleen de norm veranderen, maar een concrete stap zetten richting duurzamere feestdagen.”