Consumenten

Groeiend consumentenvertrouwen op Marktplaats.nl

By 24 maart 2010januari 29th, 2015No Comments

Nederlanders houden hun hand minder stevig op de knip dan een aantal maanden geleden. Voor 45 procent was de kredietcrisis eind vorig jaar nog reden om flink geld te besparen. In februari 2010 vindt nog maar 39 procent het nodig om geld opzij te zetten. Dat blijkt uit onderzoek van Marktplaats.nl onder 1631 Nederlanders.

Ruim 30 procent van de ondervraagden spekt met het bespaarde geld de huishoudpot. Bijna hetzelfde aantal Nederlanders zet het geld opzij om als toekomstige financiële buffer te dienen. Er wordt vooral bespaard door grote uitgaven uit te stellen of te vervangen door tweedehands producten. Ook laat ruim 1 op de zes Nederlanders onder meer kleding, auto’s en witgoed vaker repareren in plaats van het te vervangen of weg te gooien.

Van luxe naar alledaags
“We hebben onze bezoekers in oktober 2009 en februari 2010 een vragenlijst voorgelegd over hun uitgaven tijdens de kredietcrisis. Daaruit blijkt dat mensen nu minder reden zien om te sparen, maar toch voorzichtig blijven met grote uitgaven”, vertelt Francine van Dierendonck, Marketing Directeur van Marktplaats.nl. “Sinds de crisis zien we een verschuiving in de vraag van luxe goederen naar meer alledaagse spullen. Ondanks het feit dat Nederlanders minder lijken te besparen zien we vandaag de dag nog geen duidelijke stijging in de vraag naar luxe spullen.”

Populairste rubrieken
Dat alledaagse spullen nog steeds in trek zijn, blijkt uit een inventarisatie van de populairste rubrieken voor aan- en verkoop op Marktplaats.nl. Zowel vorig jaar als vorige maand kwamen de volgende rubrieken als populairste uit de bus:

–      Huis en Inrichting

–      Kleding Dames

–      Kinderen en Baby’s

Copyright © 2024 Marktplaats B.V. Alle rechten voorbehouden.