Consumenten

Jaaroverzicht Marktplaats 2015: iPhone domineert Top 10 zoekwoorden

By 15 december 2015No Comments

Oude iPhone modellen zijn nog steeds in trek. Zo blijkt uit het jaaroverzicht van Marktplaats van 2015. Ondanks de introductie van de nieuwe iPhone 6S, nam de populariteit van de oudere iPhone modellen het afgelopen jaar toe. In de Top 10 populaire zoekwoorden nemen zij maar liefst drie plaatsen in. Opvallend dit jaar is ook het verdwijnen van het merk Riviera Maison uit de Top 10. Vorig jaar stond het merk nog op plaats 3, dit jaar is het niet meer terug te vinden in de lijst. ‘Gratis’ blijft het meest gezochte woord op de handelssite.

In de Top 10 zoekwoorden zijn dit jaar een aantal opvallende ‘stijgers en dalers’ te zien ten opzichte van vorig jaar. Zo zakt de hoekbank van de vierde naar de vijfde plaats, schuift het zoekwoord ‘kast’ juist een plaatsje omhoog, stijgt de fiets van een zesde naar een derde plaats en neemt nieuwkomer Lego de tiende plaats over van de camper.

De volledige Top 10 zoekwoorden op Marktplaats 2015:

  1. Gratis
  2. iPhone 5 (S)
  3. Fiets
  4. Kast
  5. Hoekbank
  6. iPhone 4S
  7. Bank
  8. iPhone 6
  9. Playstation 3
  10. Lego

Top 5 snelst stijgende zoekwoorden 2015:

  1. iPhone 6
  2. Balmain
  3. Adidas Superstar
  4. Lego Ninjago
  5. Segway

Zeven advertenties en tien reacties per Nederlander
“Marktplaats is steeds meer een graadmeter van wat er in het land speelt, zegt Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats. “Het kopen en verkopen van tweedehands spullen is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. ‘Even iets Marktplaatsen’ is inmiddels een begrip”. Dat blijkt ook weer uit het jaaroverzicht van 2015. In totaal zijn in 2015 op Marktplaats ruim 110 miljoen advertenties geplaatst. Het aantal reacties (op basis van biedingen en e-mails) ligt dit jaar rond de 175 miljoen. Gemiddeld plaatsten Nederlanders hiermee dit jaar zeven advertenties en ongeveer 10 reacties per persoon. Op Marktplaats worden per seconde gemiddeld vier advertenties geplaatst. De meeste advertenties werden dit jaar geplaatst in de categorie Kinderen en Baby’s (ruim 15 miljoen), gevolgd door Huis en Inrichting (ruim 13 miljoen) en Dameskleding (bijna 11,5 miljoen).

Trends in 2015: Balmain voor H&M, K3 en Sinterklaas

In  november lanceerde H&M de collectie van guest designer Balmain. Binnen een half uur na de lancering verschenen de eerste items uit de collectie al op Marktplaats. Rond 14.00 uur staan die dag al meer dan 800 H&M Balmain advertenties op Marktplaats. In de uren rond de lancering werd al ruim 15.000 keer gezocht naar Balmain en H&M op de handelssite. Een andere bijzondere piek in zoekopdrachten werd veroorzaakt door K3. De toenemende spanning in aanloop naar de finale van het televisieprogramma K3 zoekt K3 was op Marktplaats duidelijk te merken. Het aantal zoekopdrachten met het woord K3  verdrievoudigde. Ook Sinterklaas was dit jaar weer actief op zoek op Marktplaats. Het populairste speelgoed in aanloop naar het decemberfeest waren Lego, Duplo en Märklin modeltreinen. Direct na pakjesavond werd op Marktplaats duidelijk dat Sint dit jaar de plank volledig missloeg met cadeaus in de categorie cd’s en dvd’s, stropdassen en (sport)boeken.

1 miljard advertenties
Op vrijdag 27 november 2015 werd op Marktplaats de 1 miljardste advertentie geplaatst: een drumstel van de 25-jarige Lars uit Rotterdam. Na de oprichting van de handelssite in 1999 duurde het twaalf jaar voor de eerste 500 miljoen advertenties werden geplaatst; voor het plaatsen van de tweede 500 miljoen advertenties had Nederland slechts vier jaar nodig. Inmiddels plaatsen de 7,3 miljoen maandelijkse bezoekers van Marktplaats samen elke maand ruim tien miljoen advertenties. Daarmee staat de handelssite symbool voor de Nederlandse handelsgeest. Samen verhandelen de Nederlanders voor circa 10 miljard euro per jaar via Marktplaats*.

///

*Onderzoek van Blauw Research in opdracht van Marktplaats, 2014