Campagne inspireert Nederlanders om voor tweedehands speelgoed te kiezen

‘Veel speelgoed is nog lang niet uitgespeeld’. Dat staat centraal in de nieuwe feestdagencampagne van Marktplaats die vandaag van start gaat. In aanloop naar Sinterklaas en Kerst opent het handelsplatform Nederland de ogen voor de waarde van tweedehands speelgoed. Van de houten trein die na jaren speelplezier weer een ander kind blij maakt tot bouwblokken die na eindeloos veel keren nog net zo enthousiast worden gestapeld. Door speelgoed een tweede, derde of zelfs vierde leven te geven dragen de miljoenen Marktplaatsgebruikers samen bij aan een wereld waarin mensen meer delen en minder verspillen. Zo zijn we allemaal, jong en oud, een beetje wereldveranderaar, dat is de boodschap van de campagne.

De campagne in de aanloop naar de feestdagen, is onderdeel van de dit jaar gelanceerde merkpositionering ‘Elke deal een groot verschil’. Hiermee motiveert Marktplaats haar gebruikers door te laten zien hoe je met kleine stappen al een verschil kunt maken voor jezelf, anderen en de wereld om je heen. De periode in de aanloop naar Sinterklaas en Kerst staat voor veel Nederlandse gezinnen in het teken van het kopen van speelgoed en cadeaus. Speelgoed is bij uitstek geschikt om door te geven en anderen blij mee te maken. Deze tijd van het jaar is hét moment voor Marktplaats om in te spelen op de groeiende bewustwording en toenemende wens van consumenten om verantwoorder en duurzamer te kiezen en deze trend via het platform nog verder te stimuleren.

Gregory Kukolj, CMO van Marktplaats: “Veel mensen willen iets goeds doen, maar weten niet waar ze moeten beginnen of beseffen soms zelfs niet dat ze eigenlijk al goed bezig zijn. In deze campagne laten we zien dat voor veel speelgoed geldt dat het na een eerste of tweede eigenaar nog lang niet is uitgespeeld en voor anderen nog heel waardevol kan zijn. We willen mensen laten inzien dat ze al met kleine stappen een verschil kunnen maken voor de mensen en de wereld om ons heen zonder in te leveren op speelplezier of kwaliteit. Daar past kopen en verkopen op Marktplaats als geen ander bij. En dat is extra relevant in een tijd die niet alleen gepaard gaat met veel cadeaus en speelgoed, maar ook met bezinning en solidariteit.”

De treinreis

De geïntegreerde storytelling campagne gaat op 1 november van start met een multi-channel-activatie (TV, video, social, owned media, PR (earned & influencer) en CRM). In de tv-commercial volgen we de reis van een geliefde houten trein door jaren en eigenaren heen. Van het kind dat de trein voor het eerst krijgt, naar het jongetje dat er daarna mee wordt verrast op zijn verjaardag en de treinset door de jaren heen uitbreidt, naar het meisje dat de trein vervolgens op pakjesavond uitpakt. Centraal staat de eindeloze waarde van speelgoed dat nooit uitgespeeld is en de blijdschap die dit keer op keer brengt. Het verbeeldt hoe mensen, door speelgoed een nieuw leven ergens anders te geven een klein beetje wereldveranderaar zijn.

TV-commercial

Lees meer 

Credits

Marktplaats:                         Grietje Suijkerbuijk, Caroline Hagoort, Marie Lootvoet, Gregory Kukolj

Creatief Bureau:                   Happiness Brussels in samenwerking met Higuita Amsterdam (The Good)

Creatie:                                  Niek Eijsbouts, Katrien Bottez, Geoffrey Hantson

Strategie:                               Daan de Raaf, Frans Cuypers

Brand Producer:                  Bo Polak

Productiemaatschappij:     CAKE Film & Photography

Regie:                                    Henk Loorbach

Producer:                              Anne van Kuijk

DOP:                                      Tim Kerbosch

Production Design:            Klaas Wijnberg

Edit:                                       Amber Hooijmans

Sound:                                   Sauvage Sound

Muziek:                                 Jorrit Kleijnen

Postproductie:                     De Grot

Colourgrading:                    Erik van den Heuvel

Fotografie:                            Iris Duvekot

Media:                                   Mediacom

Digital media:                      Maxlead