70 Procent van de Nederlanders vraagt hulp bij aanschaf occasion
De verkoop van occasions is populairder dan ooit. Wegens leveringsproblemen in de auto-industrie is de vraag naar tweedehands auto’s enorm gestegen. Het gevolg? Marktplaats ziet haar gebruikers driftig zoeken naar een goede auto-deal. Naast de traditionele autohandelspiek in het voorjaar blijft er een grote aanhoudende vraag naar occasions op het platform waarneembaar. Zo is het aantal reacties per auto-advertentie zelfs op het hoogste niveau sinds 2018 en steeg de gemiddelde vraagprijs voor een occasion afgelopen september met 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Hoewel de vraag naar tweedehands auto’s dus flink toeneemt, blijkt uit onderzoek van Marktplaats dat tweederde van de Nederlanders het aanschafproces van een occasion spannend vindt. Het handelsplatform onderzocht daarom hoe Nederlanders zich gedragen bij het sluiten van zo’n deal.
Bij de aanschaf van een auto komt veel kijken, van oriëntatie tot aankoopovereenkomst en verzekeringspapieren. Uit onderzoek* van Marktplaats, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panelwizard, blijkt dat 55 procent van de kopers er moeite mee heeft de verkoper te vertrouwen. Tweederde is bang om een auto met verborgen gebreken te kopen.
Hoe pakken we het klusje dan aan?
41 Procent van de Nederlanders voelt zich niet op zijn gemak bij het kopen van een occasion. Het is lastig om te bepalen waar te beginnen (36 procent) en we vertrouwen de informatie van de verkopende partij niet (55 procent). We zoeken online, maar zijn waakzaam voor wat we lezen; de vrouw meer dan de man (41 procent vs. 35 procent). Mannen vinden vaker van zichzelf dat ze een kritisch oog voor detail hebben, vrouwen zijn daarin iets bescheidener (68 procent vs. 49 procent). En dus besteedt 26 procent van de vrouwen de aankoop van een tweedehandsauto liever uit aan een ander, tegenover slechts 8 procent van de mannen. Ook opmerkelijk: bijna een kwart van de Nederlanders doet alsof zij kennis hebben van auto’s tijdens het aankoopproces, terwijl dat eigenlijk niet zo is.
”Er is een aanhoudende vraag naar occasions via Marktplaats. Dat zien we bijvoorbeeld terug in het aantal reacties per auto-advertentie, dat nu op het hoogste niveau is sinds 2018. Maar de deal sluiten is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan”, aldus Maaike Veeling, woordvoerder van Marktplaats. ”Sinds we weten dat bijna 70 procent van de Nederlanders anderen om advies vraagt, zijn we een pilot begonnen met het openen van een WhatsApp-hulplijn met de redactie van Auto Review, waar autokopers advies kunnen krijgen tijdens de zoektocht én het aankoopproces. Daarmee hopen we autokopers zoveel mogelijk te kunnen informeren.”
De WhatsApp Auto Assistent is te bereiken via +31 6 85 39 32 80.
*Over de data
In het persbericht is gebruikgemaakt van eigen data van Marktplaats, in combinatie met aanvullend onderzoek uitgevoerd door PanelWizard in 2021. Aan het onderzoek namen meer dan 1.000 Nederlanders deel. Hierbij is rekening gehouden met een representatieve spreiding in geslacht, leeftijd (vanaf 18 jaar), gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleidingsniveau en regio. In het onderzoeksfactsheet, dat op aanvraag beschikbaar is, worden meer uitkomsten van het onderzoek weergegeven.