Technologie

Opknapper en PlayStation 3 opvallend vaak gezocht op Marktplaats in 2013

By 19 december 2013januari 30th, 2015No Comments

Nederlander plaatst gemiddeld acht advertenties per persoon in 2013; mobiel bereik stijgt met 50 procent. 

Amsterdam, 19 december 2013 – Marktplaats maakt bekend op welke termen Nederlanders in 2013 het meest hebben gezocht. Op ‘Opknapper’ en PlayStation 3 is opvallend vaak gezocht op Marktplaats in 2013. Dat de economische recessie nog steeds aanhoudt, is goed terug te zien in het zoekgedrag naar het woord ‘opknapper’ dat zelfs debuteert in de top-10 van meest gezochte woorden op Marktplaats. Er wordt met name gezocht naar auto’s, fietsen, boten en meubels om op te knappen. Kennelijk vinden Nederlanders het in 2013 dus extra interessant om op Marktplaats aangeschafte spullen te hergebruiken in plaats van iets nieuws aan te schaffen.

PlayStation 3
Andere nieuwkomer in de top-10 dit jaar is de PlayStation 3. Deze wordt vaak gezocht door consumenten op zoek naar een deal met mensen die hun PlayStation 3 willen vervangen door de onlangs geïntroduceerde Playstation 4. Rivièra Maison blijft dit jaar onverminderd populair. Het lifestyle-merk stijgt dit jaar een plek en bereikt daarmee de top-3 meest gezochte woorden op Marktplaats.

Nieuwsgerelateerde zoektrends
Andere zoektrends van het afgelopen jaar zijn te danken aan de Elfstedenkoorts en de troonswisseling, die voor een piek in de handel in schaatsen (stijging 220 procent) en oranje- artikelen(stijging 25 procent)  zorgden. De meest opmerkelijke trend van het afgelopen jaar is toe te schrijven aan de stylist van het zuiden Roy Donders. De vraag naar huispakken steeg in korte tijd van enkele naar duizenden zoekopdrachten per dag.

Meest gezochte woorden in 2013:
1.    Gratis

2.    iPhone

3.    Rivièra Maison

4.    Kast

5.    Playstation 3

6.    Hoekbank

7.    Samsung Galaxy S3

8.    BMW

9.    Opknapper

10.  Lego

Totaal aantal advertenties
In totaal zijn in 2013 op Marktplaats ruim 131 miljoen advertenties geplaatst. Dat zijn er ruim 40 miljoen meer dan in 2012. Het aantal reacties op basis van biedingen en e-mails oversteeg dit jaar 164 miljoen. Dat zijn er 27 miljoen meer dan in 2012. Gemiddeld plaatsten Nederlanders hiermee dit jaar bijna acht advertenties per persoon en ontvingen zij tien reacties.

Mobiel bereik groeit naar bijna 50 procent
Steeds meer mensen handelen op Marktplaats via een tablet en smartphone. In totaal bezoekt bijna 50 procent van de bezoekers, Marktplaats via een smartphone of tablet. In 2012 was dit nog 20 procent. Met 4,9 miljoen unieke bezoekers bereikt de Marktplaats-app 58 procent van alle smartphone-bezitters in Nederland. Vorig jaar was dat nog 35 procent (Bron: GfK).  Binnen de Marktplaats-app wordt het meest gezocht op ‘gratis’, gevolgd door ‘iPhone’ en ‘iPad’. iOS-gebruikers zoeken daarnaast vaak op ‘Rivièra Maison’, Android-gebruikers zijn met name op zoek naar een ‘hoekbank’.

“Het taboe op tweedehands is volledig verdwenen. Nederlanders kopen bewust gebruikte spullen en knappen deze zelf op”, zegt Olivier van Duijn, Directeur van Marktplaats. “Ook de onverminderde populariteit van Riviera Maison is hier een goed voorbeeld van. Mensen zijn op zoek naar luxe voor een tweedehands prijs.”

Copyright © 2024 Marktplaats B.V. Alle rechten voorbehouden.