2016Consumenten

Twee derde Nederlandse ouders koopt babyuitzet tweedehands

By 30 juni 2016oktober 26th, 2020No Comments

Gezinsuitbreiding is een bijzonder moment, maar brengt ook kosten met zich mee. Meer dan de helft van de Nederlandse (aanstaande) ouders denkt maximaal 2.000 euro uit te geven aan de aanschaf van de babyuitzet. Toch blijkt uit onderzoek* in opdracht van Marktplaats dat veel Nederlandse ouders de investering weten te beperken. Bijvoorbeeld door een deel van de spullen tweedehands aan te schaffen (66%), maar ook door bij de aanschaf al rekening te houden met eventuele doorverkoop (36%). Twee derde van de (toekomstige) ouders (62%) denkt dat als alle babyspullen binnen twee of drie jaar na aanschaf verkocht worden, dit tot 40% van de nieuwwaarde oplevert.

In het onderzoek van Ruigrok NetPanel in opdracht van Marktplaats zegt meer dan de helft van de (aanstaande) ouders maximaal 2.000 euro uit te geven of te hebben uitgegeven aan de babyuitzet. Een kwart schat dit bedrag tussen de 2.000 en 3.500 euro en één op de tien schat dit bedrag op meer dan 3.500 euro. De belangrijkste items in de uitzet zijn volgens hen een ledikant, kinderwagen, autostoeltje en kleding. Naast het in huis halen van alle benodigde babyspullen wordt als grootste verandering genoemd: de aanschaf van een grotere auto (27%). Één op de tien geeft zelfs aan te verhuizen omdat er een kleintje op komst is.

  • Bij het uitkiezen van babyspullen zegt de helft van de (toekomstige) ouders dat beide ouders evenveel invloed hebben. Mannen geven vaker aan dat hun vrouw meer invloed heeft (48%) dan andersom (7%);
  • Een op de tien ouders zegt pas na de geboorte van het kind de babyuitzet aan te schaffen;
  • Het afgelopen jaar werden meer dan 2,5 miljoen advertenties met babykleertjes aangeboden op Marktplaats, binnen de rubriek Kinderwagens en Combinaties werden er meer dan 300.000 advertenties geplaatst en binnen Autostoeltjes en Veiligheidszitjes 270.000;
  • Het afgelopen jaar zochten we het meest naar babykleding op Marktplaats (1,7 miljoen zoekopdrachten). De rubrieken Kinderwagens en Combinaties en Complete kinderkamers waren met 1,4 miljoen en bijna 700.000 zoekopdrachten ook populair;
  • Meest populair (op basis van de meeste zoekopdrachten) binnen de categorie Kinderwagens en Combinaties op Marktplaats is het merk Joolz, met gemiddeld ruim 2.200 aantal zoekopdrachten per dag. Meest aangeboden in dezelfde categorie is het merk Bugaboo, met ca. 135 advertenties per dag.

Besparen De meest genoemde reden om juist tweedehands te kopen is geld besparen, naast het feit dat iets niet per sé nieuw hoeft te zijn. Een derde van toekomstige ouders denkt hierdoor meer dan 750 euro te besparen. We kopen dan vooral de box, commode, ledikant, kinderwagen en een autostoeltje tweedehands. Cijfers van Marktplaats tonen aan dat een basis babyuitzet (ledikant, wiegje, kast, commode, badje, kinderwagen, autostoeltje en box) voor gemiddeld 450 euro** te koop staat op de handelssite. De meest genoemde reden om nieuwe babyspullen te kopen is het meer naar eigen smaak kunnen kopen (25%).

Friese babyuitzet het goedkoopst In Friesland liggen de gemiddelde vraagprijzen voor babyspullen het laagst, zo blijkt uit data van Marktplaats. Inwoners van Zuid-Holland zijn duurder uit, daar liggen de vraagprijzen gemiddeld hoger dan in andere provincies. Zo bedraagt de gemiddelde vraagprijs voor een kinderwagen in Zuid-Holland 215 euro, in Friesland is dit bijna de helft (gemiddeld 112 euro).

Noord-Brabant is het afgelopen jaar het meest actief in de handel in babyspullen (relatief de meeste advertenties per 1000 inwoners). Drenthe staat op de tweede plek op de voet gevolgd door Friesland. Zeeland sluit de rij.

*Verantwoording onderzoek Het kwantitatieve onderzoek is door Ruigrok Netpanel uitgevoerd door middel van een online vragenlijst, onder Nederlanders tussen de 25 en 40 jaar oud, die een kind hebben in de leeftijd van 0-4 jaar of een baby verwachten. Met behulp van selectievragen zijn de (toekomstige) ouders geselecteerd. Het onderzoek is uitgevoerd in juni 2016. Als steekproefkader is gebruik gemaakt van het panel van Panelclix. In totaal hebben 1.067 respondenten de vragenlijst helemaal ingevuld. Bij een steekproefomvang van n=1.067 bedraagt de maximale marge bij 95% betrouwbaarheid 3,0%. In dit onderzoek is alleen gevraagd naar de volledige babyuitzet die wordt aangeschaft in voorbereiding op de komst van een kind. Zoals: meubilair voor de kinderkamer, kleding en textiel, kinderwagen, een box, etc. Artikelen die maar een enkele keer gebruikt kunnen worden, zoals eten, drinken, luiers en babydoekjes horen hier niet bij.

**De genoemde bedragen zijn gebaseerd op gemiddelde vraagprijzen en het aanbod van het afgelopen jaar op Marktplaats.nl.

Copyright © 2024 Marktplaats B.V. Alle rechten voorbehouden.