Steeds meer ondernemers gebruiken Marktplaats om nieuwe klanten te bereiken. Uit onderzoek blijkt dat ondernemers 20% van de omzet uit hun (online) winkel behalen via het handelsplatform. Om nog meer ondernemers te laten profiteren van de mogelijkheden, start Marktplaats een speciale campagne waarin succesvolle ondernemers centraal staan.

In opdracht van Marktplaats vroeg onderzoeksbureau Panteia ondernemers eerder dit jaar welke rol het handelsplatform speelt in hun zakelijke succes. Ondernemers maakten afgelopen jaar een flinke groei door in zowel het aantal medewerkers als de omzet. Voor het merendeel van de ondernemers (84%) was Marktplaats belangrijk voor de ontwikkeling van de onderneming.

“Ondernemers blijven altijd zoeken naar manieren om nieuwe klanten te bereiken”, zegt Gregory Kukolj, CMO bij Marktplaats. “Uit het Panteia onderzoek blijkt dat de totale omzet van de ondernemingen die actief zijn op Marktplaats in 2021 ongeveer 14 miljard euro bedroeg. Circa 2,9 miljard daarvan is direct aan de handel via Marktplaats toe te schrijven. Ook dit jaar zien we aantal zakelijke advertenties op ons platform toenemen. Steeds meer ondernemers profiteren van ons miljoenenpubliek. Door in deze campagne succesvolle Marktplaats-ondernemers in de spotlight te zetten, willen wij andere ondernemers inspireren.”

Particulier naar zakelijk
Marktplaats is al jaren een begrip in Nederland voor de handel in tweedehands producten, voornamelijk bij particulieren. “Ik begon met particuliere advertenties en ben daarna overgegaan naar zakelijk adverteren met Marktplaats Pro. Op dat moment ging het balletje rollen. Ik zag de omzet direct groeien”, vertelt Marijke Vanseer van Het Inboedelhuis over haar ervaringen. Voor Mike Schoeman, oprichter Bikebear speelde het bereik van Marktplaats een belangrijke rol: “Vanaf het begin hebben we geadverteerd op Marktplaats. Hier zit zo’n enorme doelgroep, het is bijna zonde als je dat laat liggen.”

Succesverhalen
Ondernemers die Marktplaats gebruiken, zagen snel het verschil. Marijke Vanseer: “We merkten dat meer mensen naar de winkel kwamen. Het extra geld dat we daarmee verdienden, stopten we weer in zakelijke advertenties op Marktplaats. Zo bleven we groeien en we merkten dat we zelfs terugkerende klanten kregen.” Mike Schoeman kreeg veel berichten via de chatfunctie van Marktplaats: “Ik denk dat zo’n 20% van onze fietsen via Marktplaats worden verkocht. Het is dus een misverstand dat mensen op Marktplaats alleen op zoek zijn naar tweedehands producten, want wij verkopen uitsluitend nieuwe fietsen.”

Campagne uitingen
Diverse ondernemers hebben inmiddels goede ervaringen opgedaan met zakelijk adverteren op Marktplaats. Hun verhalen worden komende weken gedeeld via diverse social media-kanalen. “Want; wie kunnen ons verhaal beter vertellen dan ondernemers die al succesvol zijn op Marktplaats?!”, licht Kukolj toe. “Voor vragen kunnen ondernemers contact opnemen met onze Ondernemers(help)desk, want onze experts denken graag mee en geven advies over de mogelijkheden.”

Over de campagne
Verhalen worden gedeeld via YouTube, LinkedIn, Facebook en Instagram.

Alle video’s met de ondernemers zijn te vinden op www.marktplaatszakelijk.nl/groeien

Alle succesverhalen zijn te vinden op https://www.marktplaatszakelijk.nl/succesverhalen/

Credits

Marktplaats:
Anouk Bezemer, Eveline Eberhardt, Rachel Leeuwenburgh, Joeri Opdam, Naeomi Heckelmann, Wicher Schapers & Gregory Kukolj

Creatief Bureau
Happiness Brussels in samenwerking met Higuita Amsterdam (The Good)

Media
Mediacom

Digital media
Maxlead

Meer informatie over de mogelijkheden voor ondernemers op Marktplaats is te vinden op www.marktplaatszakelijk.nl

Copyright © 2024 Marktplaats B.V. Alle rechten voorbehouden.