Onderzoek wijst uit: Nederlandse autokopers kiezen voor zekerheid en betrouwbaarheid

Van januari tot en met september werd er al ruim 37% keer meer geklikt op maximaal vijf jaar oude occasions dan in dezelfde periode vorig jaar. Een belangrijke reden voor de populariteit van jonge occasions zijn de tekorten aan auto-onderdelen, die zorgen voor lange levertijden van nieuwe auto’s. Daardoor kiezen steeds meer mensen ervoor om een jonge, tweedehands auto aan te schaffen. Autokopers vinden op Marktplaats een ruim aanbod van jonge kwalitatieve en betrouwbare auto’s. 

“Bij Marktplaats constateren we nog steeds een enorme vraag naar occasions,” zegt Paul de Vries, Automotive woordvoerder bij Marktplaats. “We weten dat de aanschaf van een occasion spannend is voor een groep Nederlanders die vindt minder verstand te hebben van auto’s. Dat is logisch, want een auto is een grote aankoop. Daarom zien we een toename in de populariteit van jonge occasions. Die bieden meer zekerheid dan oudere occasions. Ook omdat we samenwerken met gerenommeerde en erkende autodealers. Ruim 80% van de auto’s op ons platform wordt aangeboden door professionele verkopers. Voor betrouwbare jonge occasions moet je dus op Marktplaats zijn.”

Cruise control, achteruitrijcamera en verwarmde voorruit standaard
Omdat het aanbod van occasions onder druk staat, scherpt de Nederlandse autokoper zijn wensenlijstje voor extra opties verder aan. Marktplaats deed onderzoek naar de voorkeursopties van mensen. Wat zien kopers vandaag de dag als standaard? En welke functionaliteiten beschouwen zij als een extra optie? In het onderzoek komt duidelijk naar voren welke opties bij de Nederlandse weggebruiker prioriteit hebben:

  • Bijna 80% van de ondervraagden ziet automatisch inparkeren als extra optie.
  • Daartegenover staat dat Nederlanders op het gebied van automatisering cruise control wel als standaard zien (66%). Vooral mannen zien hier de toegevoegde waarde van in: 64% van de mannen tegenover 47% van de vrouwen.
  • Ook de achteruitrijcamera mag niet ontbreken en behoort tot steeds meer tot de standaard (43%).
  • Hetzelfde geldt voor de verwarmde voorruit; maar liefst 58% van de Nederlanders ziet dit als standaard. Een helder inzicht met het oog op de komende wintermaanden: kennelijk heeft de Nederlander een hekel aan krabben.

Telefoon als actueel navigatiesysteem
Het onderzoek biedt ook inzicht in het gebruik van de navigatiesystemen, een actueel thema nu de files weer toenemen na de zomervakantie en de intrede van het herfstweer. 56% van de Nederlanders gebruikt weleens een telefoon als navigatiesysteem. De voornaamste reden hiervoor is actuele file-informatie, gevolgd door de actuele bijgewerkte routekaarten. 58% van de Nederlanders gebruikt wel eens een ingebouwd navigatiesysteem. Slechts 19% gebruikt nog een los navigatiesysteem in de auto.

Betrouwbaarheid belangrijkste factor bij aanschaf
Het onderzoek zoomt tevens in op de overwegingen van de Nederlander bij de aanschaf van een auto. Voor Nederlanders is het vermijden van onderhoudskosten de belangrijkste reden om een nieuwe of een gebruikte auto van maximaal vijf jaar oud te kopen. 43,9% geeft aan in de toekomst een andere auto te willen kopen wanneer de onderhoudskosten van hun huidige auto te hoog worden. Bij de overwegingen welke auto te kopen, blijkt betrouwbaarheid de belangrijkste factor. Ruim 56% van de Nederlanders geeft aan dit mee te nemen in de overwegingen, gevolgd door de aanschafprijs, comfort (beide 48%), bouwjaar (43%) en kilometerstand (41%).

Over de campagne
Begin september lanceerde Marktplaats haar nieuwe automotive campagne, waarin wordt ingespeeld op de stijgende populariteit van jonge occasions (jonger dan vijf jaar). In deze campagne maakt het online handelsplatform haar ruime aanbod zichtbaar van jonge kwalitatieve en betrouwbare auto’s. Ondanks de prijsstijging kunnen mensen op Marktplaats voor een goede prijs-kwaliteitverhouding een jonge gebruikte auto aanschaffen. Met een uitgebreide keuze aan voorkeursopties en -functies. In navolging van de campagne deed Marktplaats onderzoek naar de overwegingen van autokopers bij het aanschaffen van een bolide. Ook werd in het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panelwizard, dieper ingegaan op de voorkeursopties van een auto. Wat zien kopers vandaag de dag als standaard? En welke functionaliteiten beschouwen zij als een extra optie?

Copyright © 2024 Marktplaats B.V. Alle rechten voorbehouden.