Consumenten

Koninginnedag ongekend populair dankzij kroning

By 25 april 2013januari 30th, 2015No Comments

Koninginnedag is populairder dan ooit tevoren. Dankzij de aangekondigde kroning en de hiermee gepaard gaande activiteiten, is de belangstelling voor de nationale feestdag veel eerder op gang gekomen dan in vorige jaren. Ook de vraag en het aanbod van oranje producten en diensten klom naar recordhoogte, met een stijging van 50 procent ten opzichte van 2012.

Advertentiesite Marktplaats noteert ongekende pieken in het aantal zoekopdrachten met ‘oranje’ als zoekterm sinds Hare Majesteit haar naderende aftreden aankondigde op 28 januari. Deze uitschieter werd gevolgd door een vergelijkbare piek op 27 februari toen de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan het programma rondom de kroning bekendmaakte. De groeiende populariteit van alles wat oranje is, jaagt in de aanloop naar Koninginnedag de vraag en het aanbod van de oranje handelswaar tot recordhoogte. Populaire items zijn onder meer vlaggen, met pieken van 400 nieuwe advertenties per dag en inmiddels 6500 advertenties op de site, oranje jurkjes met ruim 1600 advertenties en oranje shirtjes met 6000 advertenties.

Willem-Alexander sterkste stijger
Het aantal advertenties met ‘Beatrix’ in de titel stijgt ten opzichte van vorig jaar met 25 procent. Meest opmerkelijk is echter de sterk stijgende populariteit van onze aanstaande Koning, getuige de verdriedubbeling van het aantal advertenties met ‘Willem-Alexander’ in de titel. Er werden dagelijks ruim 800 advertenties geplaatst met zijn naam in de advertentietitel. Zo zijn er diverse varianten van een “Willem-Alexander”-masker te koop.

Groene Draeck als grachtenboot
Ook opvallend: adverteerder ‘W.A. van Buren’, het pseudoniem waaronder de aspirant-monarch in 1986 de Elfstedentocht voltooide, biedt op Marktplaats een aantal opvallende Koninklijke items aan. Zo is de Groene Draeck (‘altijd professioneel onderhouden’) tegen elk aannemelijk bod te huur als grachtenboot tijdens de vaartocht over het Amsterdamse IJ. En ook de gouden koets, de hermelijnen mantel en de kroon zijn ‘wegens welverdiend pensioen’ ter overname aangeboden.

Beatrix als vrijmarktverkoper
Marktplaats haakt in op Koninginnedag door 25.000 verkopers te voorzien van een speciaal Koninginnedagpakket met een verkoopkleedje, een verkooptoeter en handige prijsstickers. De gratis pakketten gingen als warme broodjes over de toonbank en waren binnen een week vergeven. Om de actie onder de aandacht te brengen, werd deze illustratie verspreid.