iPhone 13 en Air Up fles snelst stijgende zoekwoorden van 2022
Dit jaar hebben Nederlanders maar liefst 62,7 miljoen keer het woord ‘gratis’ in de zoekbalk van Marktplaats getypt. Het aantal ligt zo hoog dat het alle andere zoekwoorden ruimschoots overstijgt. Het online handelsplatform spreekt zelfs van een recordaantal. Corona gaf de interesse in gratis spullen al eerder een flinke impuls. In 2021 zochten gebruikers van het platform 57,8 miljoen keer op het woord gratis en 25,3 miljoen keer in 2020. Ten opzichte van vorig jaar waren onder andere iPhone 13, Air Up fles en gedroogd haardhout grote stijgers in het zoekgedrag.
Het jaar 2022 was hét jaar van de tweedehands campers en caravans. Kamperen met een mobiele woning werd door veel mensen (her)ontdekt. De vraag naar kampeerwagens trok tijdens de pandemie flink aan en door de onrust en chaos in de luchtvaartsector zette die interesse door. Het afgelopen jaar werd op het platform bijna 14,5 miljoen keer naar camper en ongeveer negen miljoen keer naar caravan gezocht. Het zoekgedrag lag met 17% en 19% lager ten opzichte van vorig jaar. Maar de mobiele vakantiewoningen eindigen daarmee alsnog op plek twee en vier van meest gezochte zoektermen van 2022.
Behoefte aan verduurzaming
De stijgende interesse in alternatieven voor energievoorziening was het afgelopen jaar goed te zien op Marktplaats. Ruim 4,3 miljoen keer werd het woord haardhout in de zoekbalk getypt. Vorig jaar lag het aantal op 2,3 miljoen. Naar zonnepanelen werd dit jaar zo’n 3,2 miljoen keer gezocht, tegenover 1,3 miljoen vorig jaar. Naar een hout-, petroleum- en elektrische kachel; 2,9 miljoen (+31%), 692.000 (+134%) en 603.000 (+44%) keer. Ook zochten gebruikers van Marktplaats 486.000 keer op het woord warmtepomp versus 243.000 vorig jaar.
Wat gebeurde er dit jaar nog meer op Marktplaats?
Sommige actuele gebeurtenissen en trends zijn vrijwel direct terug te zien in gebruikersgedrag op Marktplaats. Het handelsplatform fungeert daarmee als spiegel van de samenleving. Van energiebesparende producten tot schoentjes die gevuld zijn met tweedehands speelgoed voor Sinterklaas, Marktplaats maakte het zichtbaar. Annemarie Buitelaar, CEO van Marktplaats: “Marktplaats is eigenlijk Nederland in het klein. Je ziet meteen terug wat er leeft in de maatschappij.”
Een greep uit opvallende trends dit jaar op Marktplaats:
• Run op carnavalsoutfits: op woensdag 16 februari, een dag na bekendmaking van de coronaversoepelingen, gingen carnavalsvierders naarstig op zoek naar een last-minute carnavalsoutfit op Marktplaats. Het aantal zoekopdrachten met ‘carnaval’ in de zoekbalk steeg die dag van 1.626 (op woensdag 9 februari) naar 7.515. Een toename van 362%. Ook verkopende partijen sprongen hier snel op in, van particuliere verkoper tot carnavalswinkel. Zo steeg het aantal nieuwe advertenties met 2.141. Een week eerder lag dat aantal nog op 541 nieuwe advertenties. Het woord ‘carnavalskleding’ staat in het jaaroverzicht op plek zes als snelst stijgende zoekwoorden van 2022 ten opzichte van 2021.
• ‘Het gouden bakproduct’: de schaarste van zonnebloemolie in de supermarkten leidde niet alleen tot hamsteren, maar ook tot meerdere advertenties op Marktplaats. De Nederlandse advertentiesite zag op één dag (17 maart) zelfs een uitschieter naar bijna 13.000 zoekopdrachten. De interesse in het product nam met ruim 80% toe.
• Conference League-finale Feyenoord – AS Roma: in de maand mei was er een enorme piek te zien met alles wat maar te maken had met Feyenoord. Er werd ruim 84.000 keer gezocht op de term Feyenoord of Feijenoord. Dat was vorig jaar in dezelfde maand rond de 32.000 keer.
• Hitte in Nederland: in juli werd het weer gedomineerd door zonnig zomerweer. En dat was direct terug te zien in het zoekgedrag naar airco’s. In de tweede week van juli werd ruim 55.000 keer gezocht naar een (mobiele) airco, een week eerder nog 14.000 keer. Het aantal zoekopdrachten naar ventilatoren verviervoudigden ruimschoots van 4.500 naar bijna 19.000. Ook het woord zwembad werd veelvuldig ingevuld in de zoekbalk: maar liefst 85.000 tegenover 24.000.
• Spookslot: eind augustus gingen de laatste souvenirs van het Spookslot in de verkoop. Na 44 jaar nam de Efteling officieel afscheid van het Spookslot. Er was veel animo voor de souvenirs. De 2.500 Spookslot-fotoboeken en 5.000 speciale Spookslot-pins waren in een rap tempo uitverkocht. En binnen no-time stonden op Marktplaats tientallen advertenties online vol met Efteling-snuisterijen. Sommige handelaren probeerden hun pas bemachtigde souvenirs uit de Efteling met winst van de hand te doen. In de afgelopen maanden werd er bijna 196.000 keer gezocht op Efteling pin.
• De gemberkameel verwerkt tot kunstwerk: eind 2021 werden bijzondere stukjes gember beroemd op Marktplaats. De gemberkameel van Ivo Hoft uit Tilburg ging het hele internet over. Mensen boden er grof geld voor, al dan niet voor de grap. Tim Aarts uit Hilvarenbeek was wél serieus en kocht zes exemplaren gember via de handelssite. Dit jaar heeft hij er kunstwerken van gemaakt. Die verkoopt hij als NFT’s, dat zijn online kunstwerken.
Tweedehands krijgt een kans
(Groot)ouders leven vaak in de veronderstelling dat ze kinderen alleen blij kunnen maken met een nieuw cadeau voor de verjaardag of tijdens de feestdagen. “Kijk eens naar tweedehands speelgoed door de ogen van een kind. Dat is de boodschap die we dit najaar, maar zeker ook in de toekomst willen overbrengen. Want kinderen zien namelijk echt het verschil niet tussen nieuw- en oud speelgoed. Die willen gewoon cadeautjes uitpakken”, aldus Buitelaar. De hoge inflatie voerde de vraag naar tweedehands speelgoed flink op. Van november tot aan pakjesavond werd de speelgoedcategorie rond de 52,4 miljoen bekeken. Ruim 3,6 miljoen meer ten opzichte van vorig jaar.
Top-10 meest gezochte woorden van 2022:
1. Gratis
2. Camper
3. Fiets
4. Caravan
5. Auto
6. Kast
7. (Hoek)bank
8. Scooter
9. Kittens
10. Eettafel
Top-10 snelst stijgende zoekwoorden 2022 t.o.v. 2021
1. iPhone 13
2. Air Up fles
3. Haardhout gedroogd
4. Nintendo Switch – OLED model
5. Houtpellets
6. Carnavalskleding
7. Sloep
8. Regenton gebruikt
9. LEGO Titanic
10. Zonnepanelen gebruikt