Uit onderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in opdracht van Marktplaats Zakelijk* blijkt dat bijna driekwart van het marketingbudget aan online marketing wordt besteed. Daarbij geeft 60 procent van de webshops aan dat er ruimte voor verbetering is op de verschillende online marketinginstrumenten zoals Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA), social media en e-mailmarketing. Het onderzoek geeft voor het eerst een goed beeld van de wijze waarop webshops zijn georganiseerd, hoe zij hun marketingactiviteiten organiseren en waar hun focus en behoeften liggen. Op basis van de resultaten van het onderzoek kan Marktplaats Admarkt gericht inspelen op ontwikkelingen en trends binnen de onderzochte doelgroepen.
Bijna driekwart van marketingbudget besteed aan online marketing
Webshops maken vooral gebruik van online marktplaatsen als Marktplaats, Beslist.nl en Bol.com (80 procent), social media marketing (68 procent), SEO (64 procent), SEA (63 procent) en e-mailmarketing (33 procent). Gemiddeld 40 procent van de webshops besteedt de marketingactiviteiten uit, waarbij dat percentage hoger is bij bedrijven met meer dan twee medewerkers (62 procent), tegenover 28 procent voor bedrijven met één of twee medewerkers. Vooral activiteiten rond SEO (17 procent), SEA (17 procent) en online marktplaatsen (15 procent) worden uitbesteed. Ook voor het type activiteiten geldt dat bedrijven met meer medewerkers meer specifieke activiteiten uitbesteden. Daarbij zijn webshops vooral tevreden over de uitbestede activiteiten rond SEA (63 procent), SEO (54 procent) en vervolgens online marktplaatsen (43 procent).
Tien uur per week besteed aan marketingactiviteiten
Het onderzoek laat ook zien dat 66 procent van de webshops uit maximaal twee personen bestaat, waarbij 76 procent ook eigenaar is. De verantwoordelijkheid voor de marketingactiviteiten ligt bij 91 procent van de ondervraagde webshops bij één of twee personen. Gemiddeld wordt er tien uur per week aan marketingactiviteiten besteed. Daarbij wordt vooral met collega’s en personen uit het eigen netwerk over marketing en e-commerce gesproken (45 procent). Verder besteden ze tijd aan het raadplegen van websites (43 procent), nieuwsbrieven (36 procent) en marketing en e-commerce bladen (31 procent).
Onvoldoende tijd en kennis
Onvoldoende tijd (49 procent) en kennis (49 procent) zijn de belangrijkste argumenten voor het uitbesteden van marketingactiviteiten. Een argument om juist niet uit te besteden is de tijd die het managen van externe partners post in relatie tot het matige resultaat dat uitbesteding oplevert (33 procent) en het feit dat er te weinig controle op dit proces is (30 procent). Dit laatste argument speelt vooral bij de webshops met meer dan twee medewerkers.
Alle ondervraagde webshops meten het resultaat van hun marketingacties. Vooral de toename van verkopen is van belang (71 procent), naast het aantal bezoekers (40 procent) en de groei van het aantal klanten (36 procent). Gemiddeld is de helft van de webshops tevreden over het resultaat van de marketingactiviteiten, met name waar het gaat om de online en offline traffic, de naamsbekendheid en het aantal klanten en verkopen.
———————
*Het onderzoek van InSites Consulting is uitgevoerd onder 234 webshops. Bij 155 webshops waren één of twee personen werkzaam en bij 80 webshops ging het om drie of meer personen. Alle respondenten waren verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van hun webshop.
Over Marktplaats Zakelijk
Marktplaats genereert met 7,3 miljoen unieke koopgerichte bezoekers per maand een enorme hoeveelheid intentiedata waarmee Marktplaats Zakelijk het Nederlandse bedrijfsleven, van groot tot klein, adviseert over het opzetten van de meest effectieve online campagnes. Voor meer informatie, zie www.marktplaatszakelijk.nl.
Voor meer informatie:
PR agency BijlPR
010 760 31 20
E. marktplaats@bijlpr.nl