Ruim helft van ouders kiest wel eens voor tweedehands producten voor hun baby
Ruim de helft van de (toekomstige) ouders (54%) in Nederland koopt wel eens tweedehands producten voor hun baby. Het valt op dat maar liefst 64% dat doet om geld te besparen. Dat blijkt uit onderzoek van Factsnapp in opdracht van Marktplaats. Vooral commodes en kasten, kinderstoelen, boxen en buitenspeelgoed zijn in trek. Op het geven van een tweedehands kraamcadeau lijkt echter nog een taboe te rusten. Bijna 58% van de Nederlanders doet dat liever niet.
De afgelopen twee jaar ziet Marktplaats dat de Nederlandse consument tweedehands producten steeds meer omarmt. Het recent uitgevoerde externe onderzoek laat een vergelijkbaar beeld zien; ouders kopen wel eens tweedehands producten voor hun pasgeborene(n). Ook het aantal mensen dat dit serieus overweegt, groeit. 17% van de ondervraagden doet dat nu nog niet, maar is dat in de toekomst wel van plan. De redenen om voor tweedehands te kiezen lopen uiteen. De korte gebruiksduur is voor 70% van de (toekomstige) ouders de voornaamste reden om geen nieuw product te kopen. 64% van de ondervraagden noemt vooral het financiële aspect als motivatie. Voor 54% is tweedehands net zo goed als een nieuw product en ook duurzaamheid is een belangrijke beweegreden (47%).
Geld besparen
Eind vorig jaar stelde het Nibud in het rapport ‘Rondkomen en betalingsproblemen 2022’ dat betalingsproblemen van gezinnen zich opstapelen. De kosten van het levensonderhoud zijn fors en het Centraal Bureau voor de Statistiek rapporteert nog steeds over hoge inflatie. Gezinnen met jonge kinderen krijgen dit jaar bovendien te maken met een forse verhoging van tarieven voor kinderopvang. Het Nibud oppert tal van suggesties om geld te besparen, waaronder tweedehands kopen in plaats van nieuw. Maaike Veeling, woordvoerder Marktplaats: “Naast de uitkomsten van het onderzoek, waarin (aanstaande) ouders dus nadrukkelijk het financiële argument noemen voor de aanschaf van tweedehands babyproducten, hebben we ook gekeken naar het gebruikersgedrag op ons handelsplatform. In de afgelopen jaren komt duidelijk naar voren dat de kinder- en babycategorie één van de populairste categorieën op ons platform is. Zo werd er in 2022 ruim 10,3 miljoen keer gezocht op diverse babyproducten.”
Buggy populairst
Meubilair en vervoersmiddelen behoren tot de populairste tweedehands babyspullen, zo blijkt uit gebruikersgedrag op Marktplaats. Nederlanders zochten in 2022 zo’n 1,6 miljoen keer naar een buggy. Ook de commode en de kinderwagen zijn met 1,45 miljoen en 1,3 miljoen zoekopdrachten razend populair. Veeling: “Babyspullen hoeven niet allemaal nieuw en duur te zijn. Veel van de in het onderzoek genoemde producten zijn op Marktplaats te vinden en vaak nog van goede kwaliteit. Je vindt er een enorm aanbod, de gebruiksduur van de aangeboden producten is vaak kort, spullen zijn daardoor meestal nog in hele goede staat. Bovendien schaffen mensen vaak onnodig veel aan, waardoor veel spullen ongebruikt en onbenut blijven. Hoe mooi is het dat deze producten ook gewoon een nieuw leven kunnen krijgen. Dat maakt een groot verschil, juist voor de wereld waarin hun kinderen zullen opgroeien. ”
Top vijf van meest gezochte babyproducten op Marktplaats
1. buggy (1,6 miljoen zoekopdrachten)
2. commode (1,45 miljoen zoekopdrachten)
3. kinderwagen (1,3 miljoen zoekopdrachten)
4. kinderstoel (1,28 miljoen zoekopdrachten)
5. box (1,1 miljoen zoekopdrachten)