Consumenten

Vrouwelijke Valentijn wil weekend weg, maar verwacht bosje bloemen

By 12 februari 2014januari 30th, 2015No Comments

Een romantisch weekendje weg. Dat is wat het merendeel van de Nederlandse vrouwen het liefst ontvangt van hun Valentijn. Dit blijkt uit onderzoek van Marktplaats onder ruim 400 bezoekers van de site. Veertig procent van de vrouwen gaat er echter vanuit net als vorig jaar genoegen te moeten nemen met een bloemetje. En hoewel het vrouwen vooral lijkt te gaan om ‘het gebaar’, kun je als man maar beter niet aankomen met huishoudelijke apparatuur.

De meest gewaardeerde Valentijnscadeaus zijn een weekendje weg (28%), een etentje in een restaurant (25%), sieraden (20%) en parfum (13%). Waar vrouwen het liefst een weekendje krijgen, zijn mannen het vaakst blij met een etentje. Het minst blij worden ze van een stropdas. Vrouwen kunnen huishoudelijke apparatuur niet waarderen.

Ondanks de mismatch in verwachting, blijft Valentijn uiterst populair; ruim 70% van de respondenten zegt aan Valentijn ‘te doen’. Kreeg vorig jaar 40% van de vrouwen nog een bloemetje, dit jaar lijkt een etentje in een restaurant verreweg het meest gegeven cadeau (29,1%) te worden, gevolgd door parfum (15,0%). Ook worden er veel Valentijnskaarten gegeven en verstuurd, vaak in combinatie met een romantische avond thuis of een zelfgemaakt cadeau. Mannen beweren het meeste aan Valentijn te besteden, tussen de 25 en 50 euro. Vrouwen geven in de meeste gevallen maximaal 25 euro uit.

Wat het cadeau ook is, het liefdevolle gebaar wordt het meest gewaardeerd. Maar liefst 81,1% geeft aan het cadeau te houden, omdat de Valentijn er toch moeite voor heeft gedaan. Slechts 4,4% durft om het bonnetje te vragen om het te ruilen. Liever geeft men het weg aan iemand anders (2,9%) of zet men het op Marktplaats (6,9%).

Voor Valentijn gaat men het liefst zelf op pad, de meeste cadeaus koopt men in een fysieke winkel (80%). Ruim een derde van de cadeaus wordt online gekocht, veelal bij een webshop van een grote keten als V&D en Bijenkorf (30,1%). Ruim 27% geeft aan op Marktplaats een cadeau te kopen, gevolgd door Bol.com (24,8) of een kleine webshop (23,3).

Redenen om Valentijnsdag voorbij te laten gaan zijn ‘te commercieel’ (40%) of uit financiële overwegingen (22,8%). Ruim 30% van de respondenten zeggen hun partner iedere dag al te vertellen dat ze van hem of haar te houden en dat dat al een cadeau op zich is.